Undervisningsopplegg: Uvitenhetens slør

Hva er rettferdige og bærekraftige løsninger i et samfunn?

I dette undervisningsopplegget skal elevene dine lage sine egne fiktive samfunn og diskutere nettopp det.

Opplegget er laget av samfunnsfaglærer Øyvind G. Stensli og lektorstudent Jakob Egeland, men er inspirert av den amerikanske filosofen John Rawls tankeeksperiment om «uvitenhetens slør». Rawls mente svaret på spørsmålet om hva som er et rettferdig samfunn avhenger av situasjonen til den du spør.

Opplegget skal bidra til:

  • perspektivtenkning
  • diskusjon
  • refleksjon

Vi håper at opplegget skaper engasjement og aktivitet i klasserommet, og at det blir en morsom og lærerik økt.

Øyvind er lærer på Nydalen vgs og er forfatter på det nye læreverket i samfunnkunnskap, Pilot. Jakob Egeland er lektorstudent ved UiO.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s