Undervisningsopplegg: Kjøtt og klima

Burde vi slutte å spise kjøtt for å bidra til å stanse den globale klimakrisa?

I dette opplegget skal elevene dine innta ulike roller, altså skal de ikke representere seg selv eller dele sine egne meninger. De skal leve seg inn i roller som

  • kjøttforedler,
  • bonde,
  • dyreverner,
  • og klimaaktivist

og vil få hjelp med argumenter, men de må også finne egne kilder. En rolle vil kanskje mene at vi burde slutte å spise kjøtt, mens en annen vil mene at norsk kjøtt er en del av løsningen. Og så vil kanskje begge sider finne gode kilder som er med på å bevise sitt syn.

Vi håper opplegget kan bidra til en bevisstgjøring om kildekritikk og ekkokammeret på Internett, skape gode diskusjoner i klasserommet, og at elevene kanskje innser at hvem som helst kan si «forskning viser…» for å underbygge sitt syn.

Øyvind er lærer på Nydalen vgs og er forfatter på det nye læreverket i samfunnkunnskap, Pilot.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s